Lykkelig uvitende

Hvor var Easy Management da vi trengte det?

Easy Management er navnet på HRM Groups nye tjeneste, rett og slett vett på nett, kunnskap og kompetanse når du trenger det. Hvilket bringer meg til dagens tema, det å vite hva man holder på med.

Alle lesere er kanskje ikke klar over at denne skribent har en mørk og skummel fortid fra hotell- og restaurantbransjen. Læretiden gikk jeg på Stefan Hotellet i Oslo. Jeg var nok misunnelig på mine klassekamerater som hadde fått seg lærlingplass på Continental og Grand, men om ikke Stefan Hotellet var i den gastronomiske elitedivisjon, så var hotellet på mange områder (dette var i 1981) forut for sin tid. Vi lærlinger fikk være med og lære om tjeneste- og internmarkedsføring, tjenesteproduksjoner, personlig service, ansvar, flate strukturer, organisasjonskultur og mye mer. Vi vant Vertskapsprisen, vi rev pyramidene og fløy like høyt som Janne Carlzon. Bortsett fra sommerjobber og året i militæret, ble dette mitt første ordentlige møte med den profesjonelle organisasjon.  Hotell- og restaurant har jo vært notorisk beryktet for å drive personalpolitikk som om det var sjørøveri på land. På Stefan Hotellet gikk alt for seg i ordentlige former. Kanskje det også hadde noe med at det var et kristent hotell? Jeg vet ikke.

Men uansett, selv personalavdelinger og kjøkkensjefer kan glemme å sjekke CVer, og en vakker dag fikk jeg en ny kollega og skiftleder. Fyren kom fra Nord-Norge, men hadde ikke denne robuste, værbitte fandenivoldske innstillingen personasjer fra denne landsdelen ofte er velsignet med.

Ikke denne, har var minst 40 kilo overvektig og trippet rundt på kjøkkenet som han var på audition på Balletthøyskolen. Det var ikke noe problem. Problemet var at hvis han fikk for mye å gjøre så forlot han kjøkkenet. – Å Guuuuud, dette orker æ ikkje. Æ går og legg meg, sa han og gikk. Relasjonen mester-lærling fordampet som et politikerløfte etter endt valgkamp.

Etter en stund hadde han gått for godt. Selv et kristent hotell har sin kvote av tilgivelser å dele ut.

Nå kunne historien ha endt her, men det gjorde den ikke. Mange år senere var jeg med og arrangerte en catering ute i Østfold. Det var kjendisbryllup og festen skulle selvsagt være utendørs. Hovedretten skulle være helstekt lam fra grill, og herligheten skulle komme fra et cateringselskap. Det begynte å pøsregne, virkelig pøsregne, grillen ble ikke varm, party-teltene lakk som et statsbudsjett, og jeg forbannet meg selv for å ha sagt ja til å være med på dette. Gjestene ble våtere og våtere og mer og mer sultne, og hvor ble det av kokken og maten? En ulykke kommer sjelden alene, for hvem andre enn min tidligere kollega fra Stefan Hotellet åpenbarer seg i all sin prakt og fylde, ytterligere 15 kilo var lagt til siden sist. Å nei, tenke jeg, dette kan ikke gå bra.

Det gjorde det da heller ikke. Min tidligere kollega sukket under regnfrakken, så på grillen og konstaterte jamrende:  – Å Guuuuud, dette orker æ ikkje. Æ går og legg meg, sa han og forsvant inn på hytta med en flaske whisky. På sin egen særegne måte markerte han at dette var et menneske med en lovende fremtid bak seg, for øvrig et uttrykk man gjerne bruker om bruden.

Det gikk bra til slutt, det gjør som oftest det. Det sluttet å regne, grillen ble varm, lammet ble tilberedt og gjestene ble fulle.

Men siden det har jeg fundert mye på dette med kunnskap og kompetanse, hvor kritisk det kan være, hva skjer av kunnskaps-skaping i relasjoner og nødvendigheten av vite hva man holder på. Jeg tror ikke på dette med å være lykkelig uvitende. Før eller siden blir du innhentet, av manglende kunnskap og kompetanse eller av fortidens synder, noen ganger manifestert som overvektige kokker med mikroskopiske gjennomføringsevner. Hvor var Easy Management da vi trengte det?

av Magne Johannessen


 

HRM Group AS
Fornebuveien 1A
Postboks 405, 1327 LYSAKER

E-post:post@hrmgroup.no